نوشته شده توسط : محمد

دانلود مقاله شرح مراحل اجرای یک پروژه ساختمانی

گزارش اجرای ساختمان مسکونی شهرک لاله

قبل از شروع هر نوع عملیات ساختمانی باید زمین محل ساختمان بازدید شده و وضعیت و فاصله آن نسبت به خیابان ها و جاده های اطراف و همچنین چگونگی دسترسی به خیابان های اصلی مورد بازرسی قرار گیرد. بعد از بررسی های کافی و در صورت نبود مشکل اقدام به آغاز پروژه می نماییم. در این بررسی ها باید دقت شود تا ما مشکلی از لحاظ ورود و یا خروج ماشین آلات نداشته باشیم و ضمنا جای کافی برای مصالح پای کار فراهم کنیم. سپس نوبت به خاک برداری می رسد .برای انجام این عمل از ماشیت آلات ساختمانی مانند لودر استفاده می شود .لودر خاک های اضافی را یرداشته و به وسیله کامیون از محل خارج می کنند.  پس از بازدید محل وریشه‌کنی ، نوبت به پیاده کردن نقشه بر روی زمین می شود. منظور از پیاده کردن نقشه یعنی انتقال نقشه ساختمان از روی کاغذ بر روی زمین به وسیله ابزار آلات در دسترس با ابعاد اصلی به طوری که محل دقیق پی ها و ستون ها و دیوار ها و عرض پی ها روی زمین به خوبی مشخص باشد. باید دقت داشت که این مرحله یکی از مهمترین مراحل ساخت می باشد چرا که کوچکترین اشتباهات در این مرحله قابل صرفنظر نبوده و اگر این خطا ها از مقدار مجاز آیین نامه ای بیشتر باشد ، باید اقدام به تخریب کل ساختمان کرد. حال برای پیاده کردن نقشه دو راه داریم اگر ساختمان مهم و بزرگ بود می بایست از دوربین های نقشه برداری استفاده شود ولی برای پیاده کردن نقشه ساختمان های معمولی و کوچک از متر و ریسمان بنایی می توان بهره برد که دقت لازم برای کارهای معمولی را دارند. برای پیاده کردن نقشه با متر و ریسمان کار ابتدا باید محل کلی ساختمان را روی زمین مشخص نموده و بعد با کشیدن ریسمان کار به  یکی از امتداد های تعیین شده و ریختن گچ ، یکی از خطوط اصلی ساختمان را تعیین کرد و بعد خطوط دیگر را با همین روش مشخص می کنیم .
مشخصات پروژه
خاک برداری
پیاده سازی نقشه
گود برداری
استفاده از دستک و سازه نگهبان
پیاده کردن محل پی ها و شناژها و آرماتور گذاری
قالب بندی
بتن سازی و بتن ریزی
اجرای ستونها
اجرای تیرها و سقف ها
قالب بندی و شمع بندی تیرها

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله شرح مراحل اجرای یک پروژه ساختمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 1220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود مقاله آزمایشهای مختلف بر روی سازه ها

آزمایشهای مختلف بر روی سازه ها

امروزه مطالعه و تحقیق روی رفتار سازه ها به منظور دسترسی به حداکثر ایمنی، همزمان با معیارهای در سراسر جهان رشد فزاینده ای یافته است. به طوریکه آزمایش روی تک تک اجزاء و یا ترکیبی از چند جزء یک سازه، در مقیاسهای بزرگ و واقعی، یک از مهمترین و اساسی ترین نکات مورد توجه پژوهشگران صنعت ساختمان است.
وسایل آزمایشگاهی موجود در کشور ما را ملزم می سازد که روی نمونه های با ابعاد کوچک و یا نمونه هایی با مقیاس کوچک آزمایشهایی صورت گیرد که این کار حداکثر می تواند گویای رفتار تک تک عناصر تشکیل دهندة سازه بدون در نظر گرفتن عملکرد واقعی آنها در سازة اصلی و در کنار دیگر عناصر ساختمان باشد و بررسی نحوة تاثیر بعضی از عوامل موثر بر موضوع مورد مطالعه محدود گردد.
لذا در هنگام آزمایش بیاد موارد فوق کاملاً مدنظر گرفته شود، تا نتایج حاصل، واقعی و با درصد بالایی قابل اعتماد باشند. به عنوان مثال، ‌برای بررسی رفتار یک پل بایستی تنشها و تغییر شکلهای ناشی از نیروهای شامل وزن پل، تردد وسایل نقلیه، ارتعاشات، باد، تغییرات درجحه حرارت و … در نظر گرفته شوند.
شایان ذکر است، که تمامی اینها با آزمایشهای سادة کششی و فشاری، روی یک قسمت کوچک از نمونة مصالح به کار فته در یک عضو از سازة پل بدست نمی آید.
همین طور استفاده از فرمولهای محاسباتی و تعمیم آنها به نکات تازه و ناشناخته، ما را ملزم می سازد که اعضای واقعی سازه و یا در مواقعی حتی،‌خود سازه را تحت اثر بارهای بهره برداری مورد آزمایش قرار دهیم، تا بتوان براساس نتایج آزمایش به آگاهیهای معتبری دست یابیم.
داشتن اطلاعات دقیق و معتبر بخصو برای تولید انبوه حایز اهمت فراوان است. با توجه به مشکلات گوناگون در جوامع بشری، که صنعت ساختمان به سوی تولید انبوه روی آورده است، طرح یک عضو سازه ای با ظرفیت باربری بیش از حد لازم، علاوه بر اتلاف مصالح با ارزش ساختمانی، زیانهای اقتصادی فراوانی به دنبال خواهد داشت.
مقدمه
هدف
فصل اول
معرفی کفهای قوی و ملحقات آن
– مقدمه
– خلاصه ای از پیشرفتهای جهانی در این زمینه
– معرفی کفهای قوی
– معیارهای طراحی کفهای قوی
مصالح ساخت کفهای قوی
— ابعاد کف قوی
— شکل سازه ای کفهای قوی
کفهای قوی با سیستم یک بعدی (خطی)
جدول (-) برای هر کدام مقاطع مقادیر مجاز لنگرهای خمشی را طبق استاندارد  DIN ارائه می‌دهد.
جدول — شکلهای ساختمانی کف های قوی مطابق DIN
کفهای قوی با سیستم دوبعدی
کفهای قوی با سیستم سه بعدی
شکل (-) نمایی از یک کف با سیستم جعبه ای (صندوقه ای)
— سیستم مهاربندی بروی کف قوی
صفحه های مهار
ریل های مهار
شکل (-) نصب ریل های مهار روی کف قوی
الف) ریل های هالفن
ب) ریل های مهار با ظرفیت بارگذاری زیاد
بولت های مهار
شکل (-) اتصال لوله های مهار به یکدیگر پس از مونتاژ و کنترل خطاها
شکل (-) جزئیات بولت های مهار
شکل (-) نمونه ای از لوله های غلاف بولت
بولت های مهار پیش تنیده
شکل — قسمت وارد کننده نیروی هیدرولیکی در بولت های پیش تنیده
شکل — جزئیات یک غلاف بولت مهار پیش تنیده (ابعاد برحسب mm)
شکل — جزئیات مهار با بولت مهار پیش تنیده
– مقایسه چند نوع از کفهای قوی و سیستم های مهاربندی آنها
— کف های قوی فولادی
شکل — کف قوی فولادی با سیستم مهار بولتی
شکل — مقطع یک کف فولادی
— کفهای قوی بتنی
کف قوی بتنی نوع اول
کفهای قوی بتنی نوع دوم
شکل — مقطع یک کف بتنی که بر روی زمین قرار می گیرد.
کفهای قوی بتنی نوع سوم
شکل — تصاویری از اجرای یک کف بتنی جعبه ای
شکل — مقطع یک کف قوی جعبه ای بتنی پیش تنیده
– قابهای بارگذاری برای کفهای قوی بتنی
شکل — دستگاه یونیورسال تست مدل  CSV
شکل — یک نمونه از قابهای بارگذاری
— قابهای پرتال
مدل LFDB
شکل — سه نما از قاب پرتال مدل LFDB
شکل — قسمت پیش تنیدگی هیدرولیکی بولت های مهار
مشخصات فنی قاب پرتال مدل LFDB
قاب مدل LFDB
مشخصات فنی قاب پرتال مدل LFDB
شکل — سه نما از قاب پرتال مدل LFDB
— قابهای پرتال دوبله
قاب پرتال مدل * LFDB
شکل — قاب پرتال دوبله مدل * LFDB
قاب پرتال دوبله مدل * LFDB
شکل — قاب پرتال دوبله مدل * LFDB
شکل — حالتهای مختلف قرارگیری قابهای بارگذاری روی کف قوی
– تکیه گاههای خمشی
— مدل BSDA
شکل — تکیه گاه خمشی مدل BSDA مورد استفاده روی کفهای قوی فولادی
— تکیه گاههای خمشی مدل BSDB
شکل — تکیه گاه خمشی مدل BSDB مورد استفاده روی کفهای قوی بتنی
– دیوارهای قوی
شکل — دیوار قوی فولادی
شکل — کف قوی و دیوار قوی بتنی
– جکهای بارگذاری
— نوع DZN
شکل — جک نوع DZN
— نوع UPZ
شکل — جک نوع UPZ
— نوع DAS
شکل — جک نوع DAS
— نوع THE
شکل — جک نوع TEH
– ابعاد کف قوی و قابهای بارگذاری انتخاب شده
— ابعاد کف قوی
جدول — ابعاد چند نوع کف قوی ساخته شده در مراکز علمی و تحقیقاتی جهان
— اندازه های مختلف قابهای بارگذاری
جدول — ترکیب اندازه های مختلف تیر و ستون
– مثالی از مشخصات ساختمان یک آزمایشگاه
شکل — نمای ساختمان آزمایشگاه (در مقیاس بزرگ) انستیتو تحقیقات ساختمان، وزارت ساختمان ژاپن
شکل -
شکل — پلان آزمایشگاه
شکل — ظرفیت های باربری کف و دیوار قوی
شکل — ابعاد کف و دیوار قوی آزمایشگاه
— سیستم بارگذاری
شکل — جکهای نوع JB (برای بارگذاریهای استاتیکی)
شکل — جکهای نوع JA (برای بارگذاری‌های دینامیکی)
جدول — ظرفیت باربری جکها
شکل — شمای کلی از آزمایش انجام شده بروی یک ساختمان هفت طبقه با مقیاس واقعی و سیستمهای مختلف بارگذاری، اندازه گیری و کنترل
شکل — فلوچارت سیستم کامپیوتری آزمایشگاه
— آزمایشهای در مقیاس بزرگ
جدول — فهرست آزمایشگاه انجام گرفته بروی سازه های با مقیاس بزرگ
مقدمه
روی قابها
فصل دوم
شکل — نمونه ای از آزمایشهای بروی ستون به کمک قابهای بارگذاری
شکل — آزمایش به کمک قابهای بارگذاری روی یک تیر بتن مسلح
شکل — آزمایش روی یک گره اتصال با پروفیل فولادی
شکل — آزمایش بروی یک تیر بتن آرمه به کمک قابهای بارگذاری
شکل — آزمایش تحت بارگذاریهای استاتیکی و دینامیکی (خستگی)
شکل — آزمایش توسط چندقاب یک دهانه بروی یک دال پیش تنیده
شکل — آزمایش بروی یک دال پیش ساخته بتنی توسط قاب یک دهانه

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله آزمایشهای مختلف بر روی سازه ها ,
:: بازدید از این مطلب : 1037
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود مطالعات طراحی مجتمع فرهنگی آموزشی

مطالعات طراحی مجتمع فرهنگی آموزشی

فهرست مطالب

مقدمه
عنوان تحقیق
بیان ضرورت های مطالعه و طراحی
اهداف پروژه
مبانی نظری عام
بخش اول مطالعات پایه و زمینه
مطالعات پایه
فرهنگ
تعریف فرهنگ
تعریف فرهنگ به معنای خاص ( نظام فرهنگی)
تعریف فرهنگ عمومی
تعاریف فرهنگ از دید جامعه شناسان
فولکور ( folkore ) یا فرهنگ مردمی
انواع فرهنگ
فرهنگ نمادی
فرهنگ نهادی
فرهنگ متبلور
فرهنگ مادی
فرهنگ غیر مادی
ویژگیهای فرهنگ
ایستایی فرهنگ
عناصر فرهنگی
فرهنگ پذیری
خصوصیات فرهنگ پذیری
فرهنگ پذیری در عصر حاضر
تاثیر فرهنگ بر فضا
تحول فرهنگی و تهاجم فرهنگی
فرهنگ و تمدن
فرهنگ و هنر
فرهنگ و ارتباط
فرهنگ و شخصیت
توسعه فرهنگی
ضرورت پرداختن به فرهنگ
تاثیر فرهنگ بر فضا
اوقات فراغت
مفاهیم و تعاریف
۱هدف های استفاده از اوقات فراغت
۱اوقات فراغت، ضرورتها و کارکردها
اوقات فراغت و اسیب پذیری اجتماعی
رابطه فراغت با نظام اجتماعی
فراغت و فرهنگ
چگونگی گذراندن اوفات فراغت و نیازهای اجتماعی
معماری اوقات فراغت
تاثیر فرهنگ در شکل گیری فضای معماری
بر رسی یک تحقیق(شهرداری و اوقت فراغت شهر وندان)
ارزیابی کلی
مراکز فرهنگی
فرهنگ و تفریح جامعه ایران
ویزگی های عمومی مراکز فرهنگی
فوائد و مزایای مراکز فرهنگی
سیاست های فرهنگی کشور
حوزه بندی فرهنگسراهاو مجموعه های فرهنگی
برنامه ریزی عمومی
حوزه فعالیت
حوزه فعالیت های هنری
حوزه فعالیتهای اقتصادی
حوزه ی فعالیتهای ورزشی
حوزه ی فعالیت های آموزشی
حوزه ی فعالیتهای مذهبی
حوزهی فعالیتهای اجتماعی
مخاطب شناسی
ویژگی های گروههای مخاطب
نقش فرهنگسرا در تأمین نیازهای فرهنگی گروههای مخاطب
ارزیابی کلی
نیازها و تمایلات مخاطب  (دلایل بازدیدهای فرهنگی
مطالعات زمینه
شهر
سیرتحول ساختاری شهر مشهد
مقدمه
وضعیت کالبدی شهر
مطالعات جمعیتی شهر مشهد
موقعیت جغرافیایی شهر مشهد
وضعیت تابش افتاب
بررسی وضعیت حرارتی شب و روز
مواقع گرم و مواقع سرد سال
خلاصه و نتیجه گیری
مشهد
وضعیت اقلیمی شهر مشهد
دما و رطوبت هوا
بارندگی
باد
اهداف مطالعات اقلیمی
معرفی سایت مجموعه
دلایل انتخاب محدوده کوهسنگی بعنوان سایت پروژه
ویژگی های کارکردی محدوده
عوامل موثر در انتخاب سایت
بررسی محدوده کوهسنگی
بررسی موقعیت مکان محدوده
بررسی سابقه تاریخی کوهسنگی
خیابان کوهسنگی
ایوان کوهسنگی
بررسی شبکه در دسترسی به محدوده
ویژگی های کارکردی محدوده
بررسی طرح تفضیلی و طرح جامع در رابطه با محدوده کوهسنگی
تقسیم بندی کلی مجموعه فرهنگی- تفریحی کوهسنگی
عوامل تاثیر گذاراقلیمی و مشخصات زمین
منظر مناسب و نامناسب
بررسی عناصر شاخص موجود در محدوده
نحوه برخوردبه های سایت مجموعه و هم پیوندی با بافت پیرامون و بلا فصل
کاربریهای مجاور سایت و تاثیرات متقابل انها
خصوصیات و نیازهای فرهنگی و تاثیرات مجتمع های اطراف سایت
بخش دوم  مطالعات تکمیلی و تطبیقی
مطالعات تکمیلی
معماری ارگانیک
معماری ارگانیک
معماری ارگانیک
تعاریف معماری ارگانیک
ویزگی های معماری ارگانیک
خصوصیات سالن نمایشگاه
نمایشگاه ها و گالری ها
بخش نقاشی
کارگاهها و آتلیه های نقاشی
فضاهای عمومی کتابخانه
رستوران و کافی شاپ
ملاحظات سازه پیشنهاد سیستم
ملاحظات سازه   پیشنهاد سیستم
مطالعات تطبیقی
فرهنگسرای خاوران
فرهنگسرای نیاوران
فرهنگسرای نقش جهان – پارس
فرهنگسرای هشت بهشت
- نتیجه‌گیری
مرکز فرهنگی Torsharn
پارکهای فرهنگی
مرکز فرهنگی- هنری جیبائو  (رنزو پیانو) ـ ۱۹۸۸
موزه هنری کیمبل
ارزیابی کلی
بخش سوم  جمع بندی و نتایج
فضاها و فعالیتهای درون سایت
ساختمان مجموعه
مبانی تدوین برنامه فیزیکی
بررسی نسبت فضایی نمونه ها
برنامه فیزیکی پروژه وتعیین عملکردها
مقدمه
قابلیت سنجی جهت دستیابی به سایت
قابلیت سنجی اراضی برای انتخاب سایت در محدوده کوهسنگی
سایت آنالیز سایت انتخابی در باغ فرهنگی کوهسنگی
۵-۶ بررسی دسترسیها در داخل محدوده
بررسی همجواریهای سایت
بررسی دسترسیهای سواره و پیاده
بررسی دستریهای اصلی سواره و پیاده به سایت
بررسی وضعیت موجود سایت

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مطالعات طراحی مجتمع فرهنگی آموزشی ,
:: بازدید از این مطلب : 1087
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود طرح نهایی کانون پرورش فکری

طرح نهایی کانون پرورش فکری
فهرست مطالب
چکیده : ۱
مقدمه : ۲
محیطهای مناسب برای کودکان : ۳
هوا شناسی شهر بجنورد: ۴
جهت بادها: ۵
جمع بندی اقلیم در ساخت و ساز معماری: ۶
کودکان و معماری : ۷
معماری برای کودکان : ۸
علل و اهداف طراحی برای کودک : ۸
علوم : ۱۰
فرهنگ : ۱۰
هنرها : ۱۰
ورزشی – تفریحی : ۱۱
درک کودک از فضا ، فرم و محیط : ۱۱
ویژگی های ذهنی – روانی کودکان در معماری : ۱۲
کاربرد رنگ در معماری کودکان : ۱۴
معمار + مشاور : ۱۵
وسرانجام طراحی کردن : ۱۶
کودکان : ۱۶
جاهای جالب : ۱۶
جاهای زشت : ۱۶
چیزهای زیبا : ۱۷
چیزهای زشت : ۱۷
چیزهای مطلوب : ۱۷
مبانی ادراک فضا : ۱۷
ظرفیت ادراک : ۱۸
اصول طراحی : ۱۹
ایده های کلی طراحی : ۲۱
ایده های کلی فضا : ۲۱
حوزه تخیل بازیهای تخیلی و نمادین ، خلق ، تصور و تفکر در قالب بازی : ۲۲
پلها : ۲۲
حوزه فراگیری آشنایی با نشانه ها ، دنیای بزرگترها و آموزش : ۲۲
حوزه ماجراجویی بازی و سرگرمی صرف ، کاوش و جستجو : ۲۳
فرهنگ و لزوم گسترش مراکز فرهنگی در جامعه : ۲۳
فرهنگ : ۲۳
روانشناسی کودک : ۲۵
روانشناسی رشد : ۲۶
مفاهیم بنیادی در روانشناسی رشد : ۲۶
تعریف رشد : ۲۶
مفهوم پختگی (رسیدگی): ۲۶
مفهوم رشد و پرورش : ۲۷
گونه های تغییر در فرایند رشد : ۲۷
تغییر در اندازه و مقدار : ۲۷
تغییر در نسبت : ۲۷
ناپدید شدن برخی از قمستهای بدن : ۲۸
کسب مشخصات تازه : ۲۸
ماهیت و ویژگیهای رشد در انسان : ۲۸
وراثت : ۳۱
محیط : ۳۱
عوامل محیطی داخلی : ۳۱
عوامل محیطی خارجی : ۳۲
تغذیه : ۳۲
هوای آزاد و نور خورشید : ۳۲
بیماریها و آسیبها : ۳۲
وضع خانوادگی : ۳۲
ویژگیهای اجتماعی : ۳۳
ویژگیهای هیجانی : ۳۴
ویژگیهای عقلی : ۳۴
احتیاجات فضایی کودک ۳-۶ ساله : ۳۴
احتیاجات فضایی کودک ۶ تا ۹ ساله : ۳۵
تقسیم بندی دوران کودکی : ۳۵
رشد جسمانی در دروه دوم کودکی : ۳۶
شیوه استدلال پیش دبستانی ها : ۳۹
تکامل مهارتهای ادراکی : ۳۹
نگهداری : ۴۰
خصوصیات تفکر : ۴۰
ظاه و واقعیت : ۴۰
افزایش پردازش اطلاعات : ۴۰
مهارتهای حافظه ای : ۴۱
روند تکامل شخصیت : ۴۱
انگیزه پرخاشگری : ۴۲
تمایلات اتکایی و استقلال : ۴۲
انگیزه کسب موفقیت : ۴۲
ترس و اضطراب : ۴۲
همانند سازی : ۴۳
گروه بندی جنسی : ۴۳
رشدفراخود (وجدان): ۴۴
خلاصه و نتیجه بحث روانشناسی : ۴۴
بازی : ۴۵
کودک و بازی : ۴۶
تعریف بازی از بعد روانشناسی و تربیتی : ۴۹
تعریف بازی در ارتباط با زندگی اجتماعی : ۴۹
اهمیت و هدف بازی : ۵۰
ارزش جسمانی : ۵۰
تاثیرات روانی : ۵۱
بازی و رشد شخصیت : ۵۱
نقش بازی در استقلال کودک : ۵۲
الگوپذیری : ۵۳
بازی پایگاه دوستی ها : ۵۳
بازی منبع لذت : ۵۴
بازی جانشین کار : ۵۵
بازی بیانگر دنیای کودکان : ۵۵
بازی و تعلیم و تربیت : ۵۶
بازی و رشد عاطفی : ۵۸
بازی و رشد جسمی : ۵۹
عوامل ارثی ۵۹
بازی و رشد و توسعه سیستمهای ارگانیک بدن : ۶۰
تاثیر بازی بر روی رشد عضلات بزرگ : ۶۱
تاثیر بر روی رشد سلسله اعصاب : ۶۱
تاثیر بر روی رشد دستگاه گردش خون: ۶۲
تاثیر بازی بر روی دستگاه تنفس : ۶۲
تاثیر بازی در پرورش حواس : ۶۲
بازی و رشد ذهنی : ۶۲
عوامل موثر در بازی : ۶۴
عوامل محیطی : ۶۵
عامل جنسیت در بازی : ۶۶
انواع بازی از جهت محتوا و کاربرد : ۶۶
بازیهای جسمی : ۶۶
بازیهای تقلیدی : ۶۷
بازیهای نمایشی : ۶۷
بازیهای نمادی : ۶۸
بازیهای تخیلی : ۶۸
بازیهای آموزشی : ۶۹
بازیهای محلی و سنتی : ۶۹
بازیهای ورزشی : ۷۰
مشخصات فنی فضای بازی کودکان و سرانه ها : ۷۳
زمین بازی ( از نوع ماجراجویی): ۷۳
مواد پرکننده نرم : ۷۵
خرده چوب : ۷۵
ماسه : ۷۵
شن و سنگریزه با قطر ۱۸-۱۲ میلی متر : ۷۵
کفپوشهای گیاهی مقاوم : ۷۶
مواد مصنوعی با خاصیت ارتجاعی : ۷۶
جنسیت وسایل بازی : ۷۶
ارزیابی انواع جنس پوشش سطح محوطه بازی : ۷۸
رنگ در زمین بازی : ۷۸
وسایل بازی و تجهیزات لازم : ۷۹
اسباب بازییهای چرخ دار : ۷۹
وسایل نقلیه واقعی : ۷۹
بالارفتن ، سرخوردن ، تاب خوردن : ۸۰
وسایل بازی برای برقراری تعادل : ۸۰
پرتاب کردن و گرفتن چوب و اشیاء : ۸۱
انواع بازی ها و تحولات آنها در سنین مختلف : ۸۱
خصوصیات کالبدی فضای بازی کودکان : ۸۲
تعریف نقاشی کودک : ۸۴
مراحل نقاشی کودکان : ۸۴
مرحله ۷-۲ سالگی : ۸۵
مرحله خط خطی کردن از ۲ تا ۴ سالگی : ۸۶
مرحله طرح ریزی ۴ تا ۵ سالگی : ۸۶
مرحله شکل سازی و تصویرگری ۵ تا ۷ سالگی : ۸۶
توجه به نقاشی به صورت گروهی : ۸۷
نحوه ظهور توانایی خط خطی کردن ، نوشتن و نقاشی کردن : ۸۷
نتیجه گیری : ۸۸
تناسبات انسانی و نقش آن در طراحی فضاهای کودکان : ۹۰
اندازه بدن کودکان : ۹۰
ضرایب اندازه های تجهیزات نسبت به قد ایستاده کودک : ۹۳
اندازه های ساختاری بدن کودکان : ۹۴
تجهیزات و وسایل تعمیر و نگهداری : ۱۰۰
حفاظت و حصار : ۱۰۱
ویژگی فضای کودک ۱۰۱
مقدار فضا: ۱۰۱
چیزهایی که بچه ها در فضای باز دوست دارند : ۱۰۱
ابزار طراحی فضای باز ( در رابطه با کودک ): ۱۰۲
ماسه ، خاک و شن : ۱۰۲
ایمنی : ۱۰۴
شرایط ایمنی در فضا : ۱۰۵
ایمنی در محوطه : ۱۰۵
نرده های ایمن : ۱۰۵
ایمنی در مسیرهای حرکت : ۱۰۶
ایمنی در راهروها : ۱۰۶
ایمنی در مسیر پله ها : ۱۰۶
شرایط ایمنی پوشش کف : ۱۰۸
شرایط ایمنی درها : ۱۰۸
شرایط ایمنی پنجره ها : ۱۰۹
شرایط ایمنی در فضاهای بهداشتی : ۱۱۰
شرایط ایمنی تجهیزات : ۱۱۰
فضاهای خدماتی و تاسیساتی : ۱۱۱
انبار : ۱۱۱
موتورخانه : ۱۱۱
شوفاژ دیواری : ۱۱۱
درک کودک از فضا ، فرم و محیط : ۱۱۲
تاثیر محیط های جمعی بر روی کودکان : ۱۱۳
تاثیر همسالان و رابطه آنها بر کودکان : ۱۱۴
تغییر در رفتار اجتماعی کودک : ۱۱۵
تاثیرات متقابل محیط و کودک : ۱۱۵
محیط یک مجموعه ی آموزشی برای کودکان : ۱۱۶
شناخت و تحلیل روحیات ، نیازها و توانایی های کودک : ۱۱۷
فرآیندهای رشد کودک: ۱۲۰
نظریه های عمومی آسیب شناسی کودک: ۱۲۲
الگوهای روان پویایی ۱۲۲
الگوهای دلبستگی ۱۲۲
الگوهای رفتاری- تقویت ۱۲۳
الگوهای یادگیری اجتماعی ۱۲۳
الگوهای شناختی ۱۲۳
الگوهای سرشتی- عصبی زیستی ۱۲۳
الگوهای عاطفی ۱۲۳
الگوهای نظامهای خانوادگی ۱۲۳
تعریف افسردگی دوران کودکی: ۱۲۴
ملاکهای تشخیصی: ۱۲۴
اختلال افسرده خویی: ۱۲۵
خلاصه ای از بررسی اختلالهای اضطرابی و ترس در کودکان: ۱۲۷
اهمیت تعامل همسالان برای رشد طبیعی: ۱۳۰
زمینه های رشد کودک : ۱۳۲
رشد فیزیکی : ۱۳۲
رشد ذهنی : ۱۳۳
رشد اجتماعی : ۱۳۳
رشد عاطفی : ۱۳۳
اطلاعات مربوط به کودکان : ۱۳۴
خصوصیات جسمانی ، ذهنی ، عاطفی ، اجتماعی کودک ۳ تا ۴ سال ۱۳۴
خصوصیات جسمانی : ۱۳۴
خصوصیات ذهنی : ۱۳۵
خصوصیات عاطفی ، اجتماعی : ۱۳۵
خصوصیات جسمانی ، ذهنی ، عاطفی ،  اجتماعی کودک ۴ تا ۵ ساله : ۱۳۶
خصوصیات جسمانی : ۱۳۶
خصوصیات ذهنی : ۱۳۶
خصوصیات عاطفی ، اجتماعی : ۱۳۷
خصوصیات جسمانی : ۱۳۷
خصوصیات ذهنی : ۱۳۸
خصوصیات عاطفی ، اجتماعی : ۱۳۸
خصوصیات جسمی ، ذهنی ، عاطفی ، اجتماعی کودک ۶ تا۹ سال : ۱۳۹
خصوصیات جسمی : ۱۳۹
خصوصیات ذهنی : ۱۳۹
خصوصیات عاطفی ، اجتماعی : ۱۳۹
فعالیت ها و بازی های آموزشی کودکان : ۱۴۰
فعالیت ها و بازی های آموزشی گروه سنی نوپا : ۱۴۰
فعالیت ها و بازی های آموزشی گروه سنی نوباوه : ۱۴۰
۱- کودکستان توبین گن Tubingen آرنو لیدرر Arno Lederer 141
معماران: ۱۴۱
کودکان ۱۴۵
جاهای جالب: ۱۴۵
جاهای زشت: ۱۴۵
چیزهای قشنگ: ۱۴۵
مدیر: ۱۴۶
معماران: ۱۴۶
معماری در نقاشی کودکان: ۱۴۶
فصل معماران: ۱۴۷
کودکان: ۱۴۸
آنها دوست دارند: ۱۴۸
مدیریت: ۱۴۸
نظرات معمار: ۱۴۹
کودکان ۱۴۹
جاهای جالب: ۱۴۹
جاهای زشت: ۱۵۰
چیزهای قشنگ: ۱۵۰
پنجره ها و درب ها: ۱۵۰
چیزهای زشت: ۱۵۰
گروه کودکستان: ۱۵۰
کودکان ۱۵۵
جاهای زیبا: ۱۵۵
بالکن ها: ۱۵۵
چیزهای زشت: ۱۵۵
مدیریت: ۱۵۶
کودکان ۱۵۶
جاهای جالب: ۱۵۶
معلمین: ۱۵۷
چکیده :
ایده آل هر جامعه انسانی تربیت و شکوفا کردن نیروها و استعدادهای نسل جوان آن می باشد که در این راستا خانواده ها اولین نقش را دارند . زیرا کودک در خانواده چشم می گشاید و تا ۷ سالگی که آماده تحیل می گردد فقط در فضای تربیتی خانواده قرار دارد . ولی فضای خالی بین مدرسه و خانه را هیچ نهادی به طور مشخص به عهده نگرفته است . این فضای خالی شامل اوقات فراغت بچه و به خصوص فصل تعطیلی مدارس که تقریباً طولانی است می شود . علاوه بر این بیشتر وقت کودکان در مدارس به تعلیم علوم مختلف می گذرد و پرورش و تربیت استعدادها و خلاقیت ها تقریباً در سیستم آموزشی ما وجود ندارد پس سازمان یا نهادی می باشد که سیستم برنامه ریزی آن بر اساس یا پایه پرورش افکار و خلاقیتهای کودکان باشد . زیرا در غیر این صورت سهل ترین نتیجه آن بیکار ماندن قوای فکری و روانی کودکان است . در واقع هدف های اصلی مراکز فرهنگی تربیتی کودکان پر کردن اوقات فراغت آنها به بهترین صورت و پرورش فعالیتها و استعدادهای آنان است . اوقات فراغت پر ارزشترین موقعیت برای اندیشه و تفکر می باشد .
حمایت مستمر و موثر کودکان در اوقات فراغت و در تعطیلات تابستانی نه تنها آسیب پذیری اجتماعی و کج روی اخلاقی آنها را در هر شرایطی به حداقل می رساند بلکه آنان را در برابر همه آسیب ها و تهاجمات مصون می نماید .
در مقایسه با سایر کشورها دارای بیشترین اوقات فراغت و تعطیلات هستیم و اگر برای پر کردن مطلوب و بهینه اوقات فراغت کودکان برنامه نداشته باشیم بدیهی است که آنها خود به این کار اقدام خواهند کرد در آن صورت نیز بد آموزی ها و مشکلات رفتاری و اخلاقی در پیش خواهند داشت.
 مقدمه :
 فرق بین معماری کودکان و بزرگسالان چیست ؟ آیا این دو نوع معماری با هم فرق دارد ؟
آیا معماری یک بنا از سنی به سن دیگر تغییر پذیر است ؟
بی شک این تغییر اجباری به نظر می آید . بعدهای یعنی برای کودکان امری است که همگان بدان برخورد کرده ایم . اطاقی که در طفولیت بزرگ می شود بعد از گذشت سالها کوچک است . دیوار بلند اینک حصارک کوتاهی است ، این خود گویای مسئله سن و مقیاس کودک بوده و با در نظر گرفتن اینکه تلاش عملی کودک معیار می باشد جواب سئوال بالا مثبت است .
اطفال با حرکات سریع ، روح سرکش ، آزادی سرشت و بازیگوشی و خارج بودن از تیپهای بزرگسال ساختاری دیگر به طرح می دهند .
فضای ساخته شده چه مفهومی برای کودک دارد ؟ درک کودک از فضا با درک ما کاملاً متفاوت است . او تمام تصاویر معمارانه را بر حسب هوش لحظه ای و تخیلش بکار می برد . کودک دوست دارد فضایی قابل تغییر در اختیار داشته باشد تا بتواند ردپایی از خود در آن بجای بگذارد و بدین ترتیب نقاط مشابه ویژه خود را بوجود آورد . اینگونه احساس تعلق به محیط دست می یابد .
محیطهای مناسب برای کودکان :
منظور از طرح و اجرای محیط مناسب برای کودکان فراهم نمودن بستر و عاملی موثر جهت تحقق قابلیتهای بالقوه وجودی برای شناخت وجوه شناختی و جسمی و تضمین رشد کامل آنهاست .
نقش محیط فیزیکی با توجه به مطالعات گذشته از یک سو به عنوان بستری برای شکل گیری قالبهای فطری و طرح کلی ایجاد وجودی وی از سوی دیگر عاملی موثر برای پایه ریزی و گسترش داشته های ذهنی ، محتوای شناخت و مهارتهای بدنی وی در نظر می گیریم .
جابجایی ، خراب کردن ، ساختن و نظایر آنها ، فعالیتهایی هستند که به اولویت امکان بوجود آوردن دنیایی در مقیاس خودش را می دهد .
کودک در فضایی احساس تعلق می کند که در آن ردپایی از خود بر جای بگذارد و محیط باید قابلیت تجهیز و نشانه گذاری توسط کودک را داشته باشد .
محیط و بتسر مناسب رشد کودکان شامل آن اماکن و مسیرهای ارتباطی است که علاوه در برآورده ساختن مقاصد در نظر گرفته شده برای هر یک پاسخگوی نیازهای وجودی کودکان در مراحل رشد بوده و با تواناییهای آن نیز هماهنگ باشد .
کودک قبل از هر چیز به ارضاء عاطفی و احساس پیوند با محیط فیزیکی و اجتماعی خود نیازمند است بنابراین استفاده محیط مناسب ، وجود محرکها و انگیزه های لازم و منطبق با هر مرحله رشد کودک است .
یکی دیگر از ویژگیهای محیط مناسب ، انطباق داشتن با توانایی شناختی و ادراکی کودکان است .
هوا شناسی شهر بجنورد:
شهر بجنورد در طول جغرافیایی ۱۹ و ۵۷ و عرض جغرافیایی ۲۸ و ۳۷ و با ارتفاع ۱۰۹۱ متراژ سطح دریا در فاصله هوایی ۵۷۴ کیلومتری تهران و ۲۲۰ کیلومتری مشهد در دامنه رشته کوههای آلاداغ که ادامه رشتهبه موازات مرز ایران و شوروی قرار دارد – بجنورد اقلیم در داخل جلگه ای است که از چهار جهت محور کوههای بلند است به همین دلیل آب و هوای این شهرستان معتدل، نیمه معتدل مرطوب است. بجنورد در منطقه ای با زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل قرار گرفته است. بنابراین تابش در این منطقه دارای اهمیت است. بالاترین درجه حرارت در تابستان حدود ۳۵ است و در زمستان ها کاهش دما تا ۲۸ نیز مشاهده   شده است. میانگین دمای هوا ۱۴ می باشد. رطوبت رطوبت نسبی بجنورد ۷۵-۴۵ و میزان متوسط بارندگی این شهرستان ۲۸۰ میلی متر است که هر چه بسوی غرب می رویم بر میزان بارندگی افزوده می شود با توجه به آمار اداره هواشناسی بجنورد حداکثر و حداقل های مربوط به حرارت به رطوبت، یخبندان ذکر می شود.
حداکثر مطلق حرارت     ۳/۴۲ درجه مربوط به ماه اوت ۱۳۶۱
حداقل مطلق حرارت      ۵/۲۹ مربوط به ماه ژانویه ۱۳۴۳
بیشترین متوسط           ۲۴۱۵ درجه مربوط به ماه جولای
کمترین متوسط           ۴/۰ درجه مربوط به ماه ژانویه
متوسط رطوبت          ۵۴/۰
بر اساس روش آبروژه جزء اقلیم سرد و خشک محسوب می شود. شروع و خاتمه فصل خشک از ۱۰ خرداد لغایت ۲۰ آبان و شدت فصل خشک ۱۹۰ روز
جهت بادها:
بادهایی که به سمت بجنورد می وزند از چهار جهت است که تقریباً جنوب غربی و جنوب شرقی را نیز تحت تأ ثیر قرار داده و کوتاه مدت و بسیار گرم و خشک بوده و در تابستان می وزد و تا حد امکان باید از ورود این باد به داخل ساختمان جلوگیری می کنیم (کاملاً ضلع غرب را تحت تأتثیر قرار می دهد که بایستی تا حد امکان از قرار دادن سطوح شیشه ای جلوگیری کنیم که البته با توجه به نور آفتاب نیز می توان با کاشتن درختانی تا حدودی تأثیر قرار داده و در زمستانها به مدت کوتاهی حدود ۱ الی ۲ ماه بر روی شهر می وزد، بسیار سرد و خشک است و باید از ورود آن به ساختمان جلوگیری شود. بادهای شمال غربی که از اواخر تا اواسط بهار شهر را تحت تأثیر قرار می دهند و معتدل و مرطوب بوده و ضلع شرقی را تحت تأثیر قرار می دهند که برای ایجاد کوران و تهویه در ساختما مناسب است و می توان با قرار دادن باز شوها در این ضلع از آن استفاده بهینه کرد با توج به اینکه بادغربی باران زا است باید تا حد امکان از قرار دادن سطوح شیشه ای در این بخش خودداری نمود با شرایط ذکر شده بایستی ساختمان ساخته شده مواردی را دارا باشد که دریافت انرژی را در تابستان خصوصاً بین ساعات ۹ صبح تا ۶   بعد از ظهر را داشته باشد.

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود طرح نهایی کانون پرورش فکری ,
:: بازدید از این مطلب : 1468
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه معماری مجتمع تجاری آرمان

مجتمع تجاری آرمان

فهرست مطالب

• عنوان پروژه ۱
• چکیده ۱
• مقدمه ۱
عنوان پروژه : مجتمع تجاری آرمان ۵
چکیده : ۷
سیری در نظریه‌های تجارت: ۸
نیاز به مجموعه‌های تجاری ۹
فصل دوم ۱۲
نگاهی به تاریخ تجارت ایران ۱۲
نگاهی به تجارت ایران ۱۳
لزوم مراکز تجاری در یک شهر ۱۶
چگونگی پیدایش مجموعه‌های تجاری از نقطه نظر تاریخی و اجتماعی : ۱۷
بررسی مجموعه‌های تجاری گذشته از نظر شهرسازی ۲۱
فصـل سوم ۲۵
بررسی نمونه‌های مشابه ۲۵
گذری بر مراکز خرید معروف دنیا ۲۶
تجاری الماس شرق مشهد مجتمع ۳۰
طراح و آرشیتکت مجتمع ۳۲
فصل چهارم ۳۷
مطالعات در مراکز تجاری ۳۷
مبلمان و طراحی داخلی فضاهای تجاری : ۳۸
ویترین در مراکز تجاری : ۴۲
فصـل پنجم ۴۶
مطالعات منطقه ای ۴۶
استان خراسان ۴۶
استان خراسان ۴۷
تقسیمات کشوری: ۴۷
موقعیت جغرافیایی استان خراسان ۴۸
خراسان رضوی ۵۱
آب و هوا ۵۴
مشهد ۵۶
تاریخچه ۵۶
شهادت امام رضا علیه السلام ۶۲
تحولات شهر مشهد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۵۷ه.ش ) ۶۳
موقعیت جغرافیایی ۶۳
بناهای تاریخی شهر مشهد ۶۵
جاذبه های طبیعی ۶۸
وضعیت تجاری ۶۹
اماکن زیارتی و مذهبی ۷۵
اقتصاد ۷۷
فرهنگ ۷۸
فصل ششم ۸۰
• نتیجه گیری ۸۰
بررسی ضوابط ومقررات در ارتباط بامرکز تجاری ۸۰
نتیجه گیری ۸۱
بررسی ضوابط ومقررات در ارتباط بامرکز تجاری ۸۲
۱-بررسی ضوابط ومقررات اجرایی کاربری تجاری درشهرمشهد ۸۲
۲-مقررات ساختمانی درتجارت شهری ۸۲
فصل هفتم ۸۴
آنالیز سایت ۸۴
برنامه‌ریزی کالبدی : ۸۶
هدف:
• علاقه و انگیزه
موضوع تجاری با توجه به قدرت بی بدیل اقتصاد در عصر ما موضوعی ویژه در طراحی معماری به حساب می آید. در عصری که توجه به هر مسئله به میزان صرفه و بازده اقتصادی آن می باشد پیداست که امکان پرداختن به نگاه های خاص در معماری مجموعه های تجاری تقویت می گردد به همین دلیل انتخاب یک مجموعه تجاری برای طراحی معماری خود به خود جذاب تر از موضوعات دیگر می باشد.
• قابلیت اجرا و توجیه اقتصادی
هر مجموعه تجاری که نیازهای ضروری زندگی بشر را عرضه کند خود به خود بخشی از توجیه اقتصادی است .برای افزایش موفقیت اقتصادی یک مجموعه باید عواملی از قبیل شدت نیاز جامعه
.فاصله سایت تا مجموعه های مشابه ونحوه دسترسی افراد به مجموعه توجه نمود .
قابلیت اجرا از دو جنبه قابل بررسی است اول استان اجرای پروژهبا توجه به تکنولوژی بومی وشرایط جامعه .دوم سازگاری طرح و ساختار اجرایی آن بافدرت وموفقیت پروژه که هر دو درمرحله طراحی مورد توجه قرارخواهد گرفت.
چکیده :
هدف از طراحی مجموعه‌های تجاری ایجاد محیطی خوشایند برای خرید کالا؛ دریافت خدمات و ارتباط انسانها با یکدیگر است. برای رسیدن به این هدف ابتدا نگاهی  گذرا به تاریخچه تجارت و ایران و تاریخچه ایجاد مجموعه‌های تجاری و اجتماعی در ایران ومشهد داریم و سیر تکامل و ویژگیهای این مجموعه‌ها را مورد بررسی قرار میدهیم. برای شناخت بیشتر نمونه‌های مشابهی را در نقاط مختلف جهان مورد بررسی قرار داده‌ایم. مطالعه شهر مشهد برای مکاتباتی صحیح مجموعه و رسیدن به هدف ابتدایی طراحی مجموعه (ایجاد محیطی خوشایند برای خرید کالا؛ دریافت خدمات و ارتباط انسانها با یکدیگر) الزامی بوده است. به کمک تحلیلهایی که از جهات مختلف بر روی سایت انجام شده؛ نحوه قرارگیری ساختمان در سایت؛ نحوه جهت‌گیری آن؛ امتدادهای موثر بر ساختمان؛ ورودیهای آن و … استخراج شده است. از آنجایی که سعی شده که ساختمان بیشترین هماهنگی را با محیط وتلفیقی ازمعماری مدرن وسنتی داشته باشد؛ آنالیز سایت مهمترین ابزارهای طراحی را در اختیار ما گذاشته است. برنامه‌ریزی کالبدی نیز فضاهای مورد نیاز و میزان آنها را مشخص خواهد کرد. بدیهی است که در روند طراحی؛ توجه خاص به ملاحظات دید و منظر و طراحی احجام بر اساس ویژگیهای سایت برای رسیدن به بهترین دیدها و مناسبترین احجام الزامی بوده است.
مقدمه
سیری در نظریه‌های تجارت:
تجارت پدیده‌ای است فریبنده و خطرساز که وارد شدن در آن نیاز به آگاهی دارد چه در غیر آن صورت نتیجه آن شریک شدن در نارواییهای بسیار در طول تاریخ است، زیرا کمتر پدید ه‌ای به اندازۀ تجارت مورد اتهام قرار گرفته است. آیا سخن را این طور آغاز می‌کنیم که دهنها را آشوب سازیم و چرا سرآغاز کار را بر صفحه‌های درخشانی که رسالت تاریخی تجارت بر آن نگاشته‌اند قرار نمی‌دهیم. خیر این طور نیست بلکه تنها دلیل آن ـ ضمن اینکه به نقش سازنده تجارت در تسهیل زندگی انسان و انتقال ترقیات بشری اعتقاد داریم ـ آلودگی تجارت جهانی بالکه تنگی چون تجارت برده از آفریقا  و آسیا به زمین‌های راقیه استعمار ملتهای عقب‌مانده از کاروان تمدن ـ توسط پیشتاز تمدن صنعتی نظیر انگلیس و فرانسه و ایتالیا و آلمان و بلژیک و ژاپن بوده است که بعد از جنگ جهانی دوم به صورت استعمار نو بروز کرده است.
از نیمه هزاره دوم میلادی تا عصر کمال شرکت خود در عصر تجارت به انواع فضیلتها و رذیلتها در غلطیده است. آنجا که توانسته، در همان مواطن اصلی به بهره‌کشی از انسانها پرداخته‌اند. نوع دیگر تجارت که عموماً درصد رفع نیازهای مصرفی بشری بوده و به کالا محدوده می‌شده است نقش موثری در تاریخ بشر داشته و بیشتر سرافراز است تا سرافکنده، که اساسا رفع مشکل بوده و نه واضح مشکل ـ این تجارت، چای، سیلان و ادویه هندوستان را به ایران و بلاد دیگر بوده فیروزه و پارچه‌های گرانبهای ایران را زینت بخش اندام خوزستان در اقصی نقاط جهان کرده است چرا که فیروزه ایران در سرزمین دیگر یافت ناشدنی بود و پارچه‌های گرانبهای زری وترمه را ملتها خریدار نمی‌توانستند بخرند.
دلیل عمده این تجارت محدوده بودند اینکه در جائی نیاز و مصرف وجود داشته و تولید نبود و یا احیاناً اگر بود خیلی کم بود ـ و در جای دیگر بلعکس تولید بیش از بازار مصرف بود….

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه معماری مجتمع تجاری آرمان ,
:: بازدید از این مطلب : 1073
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

دانلود پروژه بارگذاری ساختمان

بارگذاری ساختمان

فهرست مطالب
گفتار نخست ۴
شناخت بارها و تعاریف سامانه‌های انتقال بار و بارگذاری ۴
۱-۱) کلیات ۴
۱-۲) معرفی انواع بارها ۵
۱-۳) مبانی احتمالاتی بارگذاری سازه: ۱۱
۱-۴) تعاریف سازه‌ای ۱۷
قاب‌ها: ۲۶
شکل‌پذیری: ۲۹
سیستم مهاربندی افقی: ۲۹
گفتار دوم ۳۱
بارهای مرده (Dead load) 31
2-1) کلیات ۳۱
۲-۲) بار مرده سقف‌ها ۳۲
۲-۳) بار تیغه‌ها و جداگرها (Partition Loading) 40
2-4)‌ بار مرده پله‌ها ۴۳
گفتار سوم ۴۶
بارهای زنده (Live loads) 46
3-1) کلیات ۴۶
۳-۲) بار زنده کف‌ها: ۴۶
۳-۳) اثر بدترین آرایش سربارهای زنده ۵۳
۳-۴) بارهای وارد بر دست‌اندازها، نرده‌ها، جان‌پناه بام‌‌ها و حفاظ پارکینگ‌ها ۵۴
۳-۵) شیوه اعمال بار خودروها و وسایل نقلیه ۵۶
(بر اساس آیین‌نامه ۵۱۹ ـ در مبحث ششم گنجانده نشده است) ۵۶
۳-۶) کاهش سربارهای زنده ۵۸
۳-۷) سربارهای ضربه‌ای ۶۳
۳-۸) بارهای حین اجرای ساختمان: ۷۱
۳-۹) نمونه‌ها ۷۱
۳-۱۰) تمرین‌ها ۸۲
گفتار چهارم ۸۶
بار برف (Snow load) 86
4-1) کلیات ۸۶
۴-۲) بار برف بام‌ها ۸۷
گفتار پنجم ۹۶
بارگذاری باد (Wind load) 96
5-1) کلیات ۹۶
نمایه (۵-۱) تغییرات سرعت باد بر حسب یلندا ۹۷
۵-۲) بارهای ناشی از اثر باد ۹۷
۵-۳) فشار و نیروی موثر باد بر ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها ۱۰۱
۵-۴) ضوابط عمومی طراحی سازه برای باد ۱۱۰
۵-۵) نمونه‌ها ۱۱۱
۵-۶) مسائل مربوط به نیروی جانبی باد ۱۱۷
پیوست شماره ۱: ۱۲۱
جرم مخصوص مواد و جرم واحد مصالح و اجزای ساختمان ۱۲۱
پیوست شماره ۲ ۱۲۹
بار زنده کف انبارهای اجناس ۱۲۹
پیوست شماره ۳ ۱۳۳
روش تحلیلی دینامیکی محاسبه بار باد در ساختمان‌های خاص ۱۳۳
  گفتار نخست
شناخت بارها و تعاریف سامانه‌های انتقال بار و بارگذاری
 ۱-۱) کلیات
سازه‌های عمرانی به عنوان یک فرآورده تولیدی و صنعتی با کاربرد مشخص بوده که با توجه به نوع کاربری و استفاده موردنظر، بارهای مشخصی به آن وارد می‌شود. این سازه عمرانی اگر پل باشد، مطمئناً بارهای وارده بر آن با یک سد یا ساختمان مسکونی متفاوت خواهد بود. در پل بار اصلی وارده بر سازه آن، علاوه بر وزن پل، وزن خودروهای عبوری و همچنین بار فشار سیلاب‌ها می‌باشد، در حالی که در سدها بار اصلی، فشار آب پشت سد و خطرات ناشی از لرزش‌های زمین لرزه می‌باشند. در یک ساختمان که کاربری مسکونی دارد، نیز مقادیر بارهای اصلی با ساختمانی که کاربری درمانی یا تجاری دارد، متفاوت خواهد بود.
به عنوان یک تعریف کلی، بارگذاری تعیین حداکثر بار وارد بر یک سازه در مدت سن سودمندش با ریسک و خطر قابل پذیرش می‌باشد. بطور کلی سازه‌های موجود را به سه دسته می‌توان بخش کرد که عبارتند از:
۱٫ سازه‌های عادی و رایج، ساختمان‌های مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس و … بوده و دارای حداقل سن ۵۰ سال می‌باشد. در این نوع سازه‌ها، ریسک و خطر قابل قبول بین ۱۰-۵% است، احتمال خطا و اشتباه در بارگذاری و تعیین بار این نوع سازه‌ها تقریباً نزدیک به صفر می‌باشد، چرا که به وفور ساخته شده و بارها تا اندازه‌ زیادی شناخته می‌شوند.
۲٫ سازه‌های صنعتی نظیر ساختمان‌های کارخانه‌ها، سوله، دکل‌های انتقال برق و … بوده و دارای حداقل ۲۵ سال سن می‌باشند. در این دسته از سازه‌ها ریسک و خطر قابل قبول بین ۱-۵/۰% است و احتمال خطا در بارگذاری و تعیین بار این نوع سازه‌ها تا اندازه‌ای وجود دارد.
۳٫ سازه‌های عمرانی نظیر سدها، پل‌ها، اسکله‌ها و .. بوده و دارای حداقل سن ۲۰۰-۵۰ سال می‌باشند. در این دسته‌ از سازه‌ها ریسک قابل قبول بین ۱-۵/۰% است و با نظر به اینکه با توجه به شرایط ساختگاهی (به ویژه در سدها) نوع بارگذاری، طراحی و محاسبات متغیر بوده و به شدت تاثیرپذیر است، از ضرایب اطمینان بالایی در تعیین بارها استفاده می‌شود.
۱-۲) معرفی انواع بارها
بارهای وارده بر سازه با توجه به منبع و منشاء انتشار بارها و رفتارها و تغییرات آنها دسته‌بندی می‌شوند. به هرحال، با توجه به جمیع شرایط دسته‌بندی زیر را می‌توانیم برای بارها داشته باشیم:
۱٫ بار مرده (Dead Load):
این نوع بار به دلیل ثابت بودن مقدار آن تا انتهای سن و عمر سازه به این نام نامیده می‌شود. وزن اجزای سازه‌ای نظیر سقف، تیر و ستون‌ها، تیغه‌بندی، کف‌سازی‌ها و … به عنوان بار مرده شناخته شده‌اند و می‌توان این اجزا را با توجه به ابعاد هندسی و وزن حجمی و جزئیات اجرایی و فنی آنها با بهره‌گیری از جداول وزن مصالح که در مبحث مقررات ملی ساختمان ارائه شده است، بدست آورد.
در تعیین این بار، بویژه در سازه‌های رایج مسکونی باید دقت زیادی داشت و دلیل آن نیز سهم زیاد این نوع بار در کل بارهای وارده بر سازه می‌باشد. شیوه و روش محاسبه این نوع بار در گفتار دوم ارائه خواهد شد.
۲٫ بار زنده (Live Load ):
بار زنده یا سربار در بیشتر مواقع با توجه به نوع کاربری سازه مشخص شده و به دو گونه کلی ایستا و ضربه‌ای دسته‌بندی می‌شود. برای نمونه بار زنده در ساختمان‌های مسکونی در حالت ایستا، وزن انسان‌ها و بارهای متغیر وارده بر سازه مسکونی بوده و در حالت ضربه‌ای، وزن آسانسور یا بالابر می‌باشد. مطمئناً خوانندگان درنظر خواهند داشت که بار زنده یک پل با بار زنده یک سد متفاوت است.
۳٫ بارهای حین ساخت (As Built Load):
بارهای حین ساخت با توجه به روش اجرا و مراحل اجرایی سازه تعیین می‌شوند. در بسیاری از مواقع در ساخت و سازها‌، بارهای حین ساخت بیش از بارهای بهره‌برداری سازه بوده و ضرورت دارد که طراحی سازه برای این حالت بار و این نوع بارگذاری بررسی شود. در اجرای پل‌ها، از جراثقال‌هایی استفاده می‌شود که وزنشان بیش از وزن و بارهای حالت بهره‌برداری می‌باشد.
 در ساختمان‌های مسکونی نیز باید دال و سقف برای محل‌های دپوی مصالح (گچ، سیمان و ماسه) طراحی و کنترل شود.
۴٫ بار برف (Snow load):
بار برف مربوط به سقف‌های پوشاننده ساختمان بوده و با توجه به شرایط جغرافیایی محل ساختمان متغیر می‌باشد. مطمئناً در مناطق برف‌گیر و کوهستانی، بار برف بیشتر و در مناطق گرم و کویری بار برف بسیار کم می‌باشد. در این رابطه مبحث ششم، مقررات ملی ایران نقشه پهنه‌بندی ریزش برف را تهیه نموده است.
۵٫ بار یخ (Ice load):
در مناطق سردسیر، احتمال یخبندان آب در بعضی سازه‌های خاص می‌باشد که باید درنظر گرفته شود.
۶٫ بار باد (Wind load):
منشاء باد، تغییرات آب و هوایی می‌باشد. در بسیاری از حالت‌ها، باد همراه با آب بوده و اثرات فرسایشی آب نیز باید  درنظر گرفته شود. بار باد تحت عنوان فشار ناشی از وزش باد نیز بیان شده و مقدار فشار باد به صورت یک نمودار در سطح زمین کمتر و در ارتفاع بیشتر می‌شود. همچنین سرعت و فشار باد در مناطق شهری با ساختمان‌های بلند کمتر از فشار باد در دشت باز و یا در ارتفاع خواهد بود. فرمول‌های زیر را می‌توانیم جهت رابطه بین فشار باد و سرعت آن بنویسیم:

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه بارگذاری ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 1146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد

نقش و تاثیر هنر و فرهنگ ممالک گشوده‌شده بر شکل‌گیری معماری‌اسلامی

فهرست مطالب
مقدمه
فصل اوّل
مؤلفه‌های فرهنگی در عربستان پیش از اسلام
دستاوردهای معماری عربستان در صدر ورود اسلام
فصل دوّم
سنت‌های فرهنگی و هنری ممالک گشوده‌شده در صدر اسلام
امویان و هنر آن‌ها
سنت هنری عباسیان
سرزمین‌های غرب اسلامی
معماری امویان اسپانیا
معماری شمال افریقا و اسپانیا
معماری فاطمیان شمال افریقا و اسپانیا
فصل سوّم
خصوصیات فضای کالبدی مسجد
گنبد
مناره
محراب
مقصوره
صحن
ایوان
یک نکته
فصل چهارم
جلوه‌گری نور و ذوق ایرانی
تزئینات کاشی‌کاری
فصل پنجم
معماری غیر دینی
نظریه گشتالت در معماری اسلام
نگاهی کلی به معماری اسلامی
مقدمه
وقتی به هنر تعبیر “اسلامی” اطلاق می‌شود به اقوامی اشاره می‌کند که زیر نظر حکام مسلمان می‌زیسته‌اند و یا در فرهنگ‌ها و جوامعی زندگی می‌کرده‌اند که به شدت متأثر از ویژگی‌های خاص حیات و اندیشه اسلامی بوده‌اند.
تعبیر اسلامی بر خلاف تعبیر مسیحی نه تنها به یک دین بلکه به یک فرهنگ عمومی هم اطلاق می‌شود.
اعراب فاتح با سنت‌های اندک‌شمار و آموزه‌های محدود هنری خود در جهانی رخنه کردند که هم از لحاظ مضامین و قوالب‌ هنری و واژگان‌عمومی خاص آن بسیار پرمایه و غنی بود.
حال برای فهم و درک هنر اسلامی و اشکالی که پدید آورد و نیز طرز و شیوه آفرینش آن‌ها باید پیش از همه این نکته را روشن کرد که آیا اعراب فاتح این سرزمین‌ها سنت خاصی با خود به ارمغان آورده‌اند؟ و این سنت‌ها در مقایسه با سنت‌های موجود در تمدن‌های آن زمان درچه درجه‌ای از اهمیت قرار دارند؟ آیا دین جدید پدیدآورنده بعضی از نگره‌ها و اصولی بود که بیان هنری یافتند؟ مسلمان‌ها در سرزمین‌های گشوده‌شده کدام نهضت‌ها و حرکت‌های هنری را شکل دادند؟
فصل اوّل
بررسی هنر و معماری عربستان
پیش از ظهور اسلام وصدر اسلام
مؤلفه‌های فرهنگی در عربستان پیش از اسلام
هرچند نمی‌توان به اطلاعات مکتوب درباره عربستان پیش ا زاسلام چندان اعتماد کرد و کاوش و حفاری جدی نیز در این ناحیه به ندرت صورت گرفته‌است  و مکشوفات نیز چندان معتبر نیست، کمابیش باید پذیرفت که در ادوار نزدیک به فتوحات اسلامی عرب‌های عربستان سنت‌های بومی قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند.
آرمان‌های مسلط قبایل درباره زندگی و بازتاب‌های آن در عربستان چندان اعتنایی به هنرورزان نداشت و آن‌ها را در رده‌ای فرودست قرارمی‌داد. این بی‌اعتباری ضرورت نگه‌داری و انتقال آثارآن‌ها را از بین می‌برد.
البته نمونه‌های بسیار وجود دارد که نشان می‌دهد که شماری از اشکال و تعابیر وارد شده به اعتقادات دین اسلام و یا تمدن اسلامی به نوعی در عربستان پیش ا زاسلام وجود داشته ولی کاربرد آنها به لحاظ بیان معماری و هنری بسیار خام و ابتدایی بوده‌است.
مثلاً در مکه و واحه‌های دیگر عربستان درباره حرم نوعی عقیده و برداشت باستانی سامی وجود داشت؛ حرم جایی بود اغلب بزرگ که به طور طبیعی با شیوه‌ای کمابیش خام نقشه‌بندی شده‌بود و در ضمن قداست داشت و جز افرادی خاص، آن‌هم در ایامی خاص کسی به آن راه نداشت.
کلمه مسجد هم منشأ پیش اسلامی دارد. عرب‌های پیش از اسلام در مراسم نسبتاً ساده و مذهبی نمادی از اولوهیت را در خیمه‌ای قرار می‌دادند و یا معمولاً به پارچه‌ای گنبدی‌شکل می‌پیچاندند که تقریباً به نقش‌برجسته‌های پالمیری شبیه بود. محراب که بعدها جزئی از مساجد شد بخش توخالی و مجوّفی از یک بنای مذهبی یا غیرمذهبی بود.
علاوه‌براین ساکنان عربستان مرکزی در زمان محمد (ص) از دستاوردهای هنری کهن‌تر سایر اعراب اطلاع داشتند. دو فرهنگ از فرهنگ‌های نخستین اعراب که تأثیر طولانی بر آن‌ها گذاشت:
۱- لخمی‌ها که یکی از سلسله‌های مسیحی اعراب در مرکز عراق در سده پنجم و ششم میلادی بود. کاخ‌های نیمه‌افسانه‌ای آن‌ها به نام خورنق و سدید نماد رمزی از حشمت و شکوه درباری غیرقابل‌دسترس در  شبه جزیره عربستان بودند و از عجایب جهان برشمرده می‌شد.
۲- تمدن یمن در حاشیه جنوبی شبه‌جزیره که گویا زمانی زیستگاه ملکه سباء برشمرده می‌شد. یمن قرن‌ها پیش از ظهور اسلام معماری درخشانی ا زمعابد و کاخ‌ها و پیکرتراشی نسبتاً اصیل بومی را تجربه کرده‌بود؛ نقاشان عینی آن چندان تجربه داشتند که از طرف دربار ساسانی به همکاری دعوت شدند. نقطه اوج و مایه درخشندگی این تمدن نظام سازمان‌یافته و وسیع آبرسانی بود.
دستاوردهای معماری عربستان در صدر ورود اسلام
مهم‌ترین دستاورد صدراسلام در عربستان توسعه و گسترش خاص مسجد اسلامی بود. درک مسلمانان اولیه از مسجد این بوده که آن را نوعی بنای جدید می‌دانستند. (البته نه از حیث ظاهر طبیعی و فیزیکی، بلکه بیشتر به لحاظ تجمع مسلمان‌های دین جدید)
از تمامی بناهایی که در متون ذکرشده تنها یکی بر معماری مذهبی آینده تأثیر گذاشت. بنایی که دست‌کم در همان زمان هم مسجد می‌دانستند. تردیدی نیست که بعدها برای تزئین بعضی از بخش‌های مساجد و بناهای دیگر از آیات خاص قرآن استفاده شد و اشاراتی از آن، به عنوان یک منبع، در اجزای عمارت به کار رفت. این تفسیر به تأثیر مستقیم قرآن و یا پیامبر بر معماری آینده اسلام اشاره نمی‌کند، بلکه در واقع آن‌ها مبیّن پیوند بی‌همتای اسلامی بین قرآن و بناها بود.
چهارعنصر شامل ترجیح برگزاری نماز در یک مسجد، شکل‌گیری خانه محمد (ص) در مدینه به عنوان نخستین مسجد اسلامی، پرهیز از بازنمایی موجودات زنده و تثبیت قرآن در مقام ارجمندترین منبع معارف اسلامی، از مهم‌ترین عناصری بود که در شکل‌گیری هنراسلامی در دوران ده ساله هجرت تا وفات پیامبر مؤثر افتادند.
فصل دوّم
معماری اسلامی در دوران خلافت ونقش و تأثیر سنت‌های باستانی بر ظهور و پیشرفت آن سنت‌های فرهنگی و هنری ممالک گشوده‌شده در صدر اسلام تمامی سرزمین‌هایی که تحت استیلای مسلمانان درآمد (در سده اوّل) و برای مدتی دیرباز هسته مرکزی جهان اسلام را تشکیل داد به نوعی تحت‌تأثیر هنر کهن یونانی و رومی به مفهوم وسیع کلمه بود. کارل‌بکر این نکته را اینگونه بیان می‌کند: “بدون اسکندرکبیر تمدن یکپارچه و وسیع اسلامی پدید نمی‌آمد.”
مسلمانان دو ایالت ثروتمند امپراطوری بیزانس یعنی مصر و شامات را از آن خود کردند. شامات به علوّ معماری سنگی خود شهره بود و این برجستگی در صدها کلیسای باستان، استحکام مجاری‌ها و غنای موزائیک‌های کف بناها دیده‌می‌شود. به‌علاوه این سرزمین مرکز بنیادهای عظیم امپراطوری همانند عبادت‌گاه‌های ارمن اقدس بود.
در هر جا که یکی از بناهای نخستین اسلامی، طبق داستان‌های هم‌زمان یا بعدی، به طرزی باشکوه جلوه‌گر شده (البته غیر قابل اعتماد است) بیان‌کننده ارسال کارکنانی از سوی امپراطوران بیزانس برای اجرای آن است.
مسلمانان در سمت دیگر در آن سوی فرات بر امپراطوری ساسانی کاملاً استیلا یافتند و هنرمندان و سنت‌های دیرینه آن جذب امپراطوری جدید اسلامی شد. بیشترین اطلاعات ما درباره دستاوردهای امپراطوری ساسانی درمورد معماری غیرمذهبی آن‌هاست: کاخ‌های سترگ با بناهای نسبتاً‌ متوسط ولی با گچ‌بری‌های تزئینی  و پراز نقش و نگار؛ ویژگی‌های معماری مثل ایوان‌شاهانه (یک گنبدخانه مسطتیلی که از یک سمت باز بود) و تزئین گچی. هنر ساسانی در روزگار فتوحات اسلامی یکی از وسیع‌ترین هنرهای زمانه بود. ولی به‌هرحال ساسانیان هم شماری از اشکال معماری و تصویری خویش را از واژگان کهن باستان اقتباس و با تغییراتی بازآفرینی کرده‌بودند.
البته اهمیت سیاسی و هنری این دو امپراطوری عظیم نباید وجود سایر سنت‌های فرهنگی و هنری را در سایه قرار دهد. از آثار تاریخی این سنت‌ها چیزی شناخته‌شده نیست ولی از اهمیت آن‌ها نباید غافل بود، زیرا شماری از آن‌ها جامه اسلامی پوشیده‌اند و یا به گونه‌ واسطه‌ای بین اسلام و سایر فرهنگ‌های جهانی عمل کرده‌اند.
یک نمونه، جمعیت سامی‌نژاد سوریه و منطقه فرات علیاست. (هرچند مسیحی و پاره‌ای از جهان بیزانس شناخته می‌شدند.) این‌ها پیش از ورود اسلام فردیت‌بخشی هنری‌شان را شروع کرده و فرهنگ هلنی را با حرکت‌های بدعت‌گرانه عقب زده‌بودند. این‌‌ها تحت تأثیر سنت‌های شرقی بودند. هرچند اطلاعات چشم‌گیری از هنر آن‌‌ها، به‌خصوص در آستانه سده‌ةای فتوحات اسلامی، در دست نیست، اما می‌توان چند و چون و کیفیت مرکز بزرگ آن‌ها یعنی “اداسا” را از روی بناهای دورا-اروپوس،پالمیرا، هاتراوتواآبدین حدس زد. این‌ها انتقال نقش‌مایه‌ها و اشکال کهن را به درون شیوه‌های انتزاعی و اشکال تزئینی ادامه دادند و آن‌را به صورت یکی از جنبه‌ها و خصایص ویژه هنر بیزانس درآورده‌اند.
یک منطقه دیگر نیز که در حوزه هنراسلامی در سده اول هجری اهمیت ثانوی داشت و بعدها در سده‌های پسین اهمیتی درخور یافت، ارمنستان بود. این منطقه که بین دو امپراطوری ایران و بیزانس مبادله می‌شد، اقتباس از هر دو امپراطوری هنر خاص خود را شکل داد. گرجستان هم که یک منطقه کوهستانی بود در سده‌های بعد تأثیر مشابهی داشت. اما این فرهنگ‌ها، علی‌رغم اهمیت خاص و خصوصیات هنری‌شان تا حدود زیادی به دو امپراطوری ایران و بیزانس متکی بودند. دو منطقه پیرامونی هم بودند که تأثیر آن‌ها دست‌کم د رابتدا، بسیار پراکنده بود. یکی هند است که مسلمانان در سده دوم به آن دست یافتند. دومی آسیای مرکزی است که مدت‌هاگمان می‌رفت از اذناب فرهنگی جهان ساسانی است، ولی امروزه پس از کاوش‌های عینی سی‌سال گذشته معلوم شده که فرهنگ آن منحصر به خودش است و فرهنگ چینی، هندی، ساسانی و حتی عناصر غربی را با خصوصیات بومی سغدی درهم‌آمیخته و هنری پدید آورده که در خدمت بعضی ادیان (مانویت، مسیحیت، بودائیت، مزدائیت) و شماری از شاهان محلی و بازرگانان قرار گرفته‌است.
در اینجا به چین هم باید اشاره کرد که اگرچه سرزمین بسیار دوری بود، تأثیر آن به طور پراکنده احساس می‌شد.
بنابراین اعراب فاتح با سنت‌های اندک‌شمار و آموزه‌های محدود هنری خود در جهانی رخنه کردند که هم از لحاظ مضامین و قوالب‌ هنری و واژگان‌عمومی خاص آن بسیار پرمایه و غنی بود.

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: پروژه ها , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله نقش و تاثیر هنر و فرهنگ ممالک گشوده‌شده بر شکل‌گیری معماری‌ اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 1018
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 مهر 1392 | نظرات ()

صفحه قبل 1 ... 129 130 131 132 133 ... 134 صفحه بعد