فهرست مطالب
مقدمه ……………………………………………………………………………. ۱
فصل اول
زندگینامه فرانسیس بیکن …………………………………………………….. ۳
فصل دوم
اکسپرسیونیسم در آثار بیکن ………………………………………………….. ۲۶
تجزیه و تحلیل آثار………………………………………………………………… ۳۰
الف- تابلوی دوشقة گوساله ……………………………………………………. ۳۰
ب- سلف پرترهها و پرترهها ……………………………………………………… ۳۴
ج- سوئینی مبارز ………………………………………………………………… ۳۷
فصل سوم :
نتیجهگیری …………………………………………………………………………. ۳۸
فهرست منابع ……………………………………………………………………… ۴۶
گزارش کار عملی ………………………………………………………………….. ۴۷
تصاویر کار عملی ………………………………………………………………….. ۴۸
فهرست تصاویر
آدمهایی که از ترس به خود پیچیده ……………………………………………… ۲۲
سه طرح فیگور بر پایه تصلیب ……………………………………………………. ۲۳
پاپ معصوم دهم …………………………………………………………………… ۲۴
دوشقه گوساله …………………………………………………………………….. ۳۹
سه طرح برای یک پرتره …………………………………………………………….. ۴۰
پرتره – میشل لرس (۱) …………………………………………………………… ۴۱
پرتره – میشل لرس (۲) …………………………………………………………… ۴۲
سه طرح برای سلف پرتره …………………………………………………………. ۴۳
نقاشی ……………………………………………………………………………… ۴۴
سه لته الهام گرفته از شعر الیوت ………………………………………………… ۴۵
مقدمه
“اما بی شک شاخص ترین نقاشی شکل گرای انگلیسی و به واقع یکی از نامدارترین هنرمندان معاصر اروپایی، فرانس بیکن (۹۲-۱۹۰۹) است. بیکن انگلیسی در کنار بالتوس فرانسوی (متولد ۱۹۰۸) سرآمد نقاشان معاصری هستند که توانستند ادراک و ذهنیت نوگرای اروپایی را با زبانی تصویری- یا فیگورایتو- در آثارشان بیان کنند. این دو نقاش با شخصیتی عجیب و حدیث نفس اندوهگین خود، در کار هنری شباهت هایی داشتند. اهمیت کار بیکن در سازشی بود که او بین نقاشی شکل نگار سنتی و نقاشی مدرن برقرار کرد و آن را به درجات مختلف در آثارش متجلی ساخت. در قیاس با بسیاری از هنرمندان و براساس استاندارد نقد مدرن، بیکن را باید چهره ای به شوق سنتی قلمداد کرد. او همواره با مواد قدیمی کار کرده (رنگ روغن بر روی بوم) و همیشه چارچوب های سنتی را در کارش رعایت می نمود. اما از سوی دیگر از روش های مرسوم و کهنه نیز به طور جدی فاصله میگرفت.”